Kadaver: anmeldelse av den norske Netflix-filmen

Midt i en postatomisk hungersnød tiltrekker en teaterforestilling på et luksushotell byfolk, og garanterer en rikholdig bankett. Men bak dette enkle løftet ligger en skremmende sannhet…

Anta at en ødeleggende atomkrig legger verden i ruiner. Tenk deg at det ikke er folk igjen og byene bare er en haug med steinsprut og forlatte bygninger. Hva vil være ditt første og mest presserende behov? Sannsynligvis – før man i det hele tatt har tak over hodet – ville det handlet om å spise, få mat hver dag for minimal overlevelse. Filmen tilgjengelig på Netflix Kadaver Av Jarand Herdal tar utgangspunkt i denne hypotesen, og kort fortalt den setter til side kollapsen av den ødelagte planeten for å ta oss inn i klaustrofobiens lukkede og mørke territorier.
Vi følger dagen til et ungt par, Leonora og Jacob, og deres lille datter Alice. I tillegg til kostholdsbehov, må du ikke skremme den lille mer enn hun allerede er; Moren holder fantasiens flamme i live, og bevisst sin fortid som skuespillerinne, prøver hun så mye som mulig å bringe den nåværende katastrofen tilbake til lekens og vitsene kanoner. Helt til på gaten, en mann oppfordrer alle overlevende til å delta i festen til den mystiske Mathiasinne i hans like uvirkelige villa.

Kadaver: Post-Apocalypse Now

Kadaver i sin begynnelse ser det ut til at det utvikler seg til grusomhetens territorier, også takket være «verdens ende»-innstillingen. Men etter hvert som minuttene går, beveger vi oss mer mot en psykologisk thriller: skytshelgen Mathias lover brød og sirkusdet vil si en innholdsrik middag for alle etterfulgt av en teaterforestilling. Men hvordan kan han tilby en så innholdsrik bankett, når til og med smuler mangler på utsiden? Kan vi stole på ham? Regissør Jarand Herald legger inn en interessant idé her: Alt – absolutt alt – ser ut til å tyde på mistillit og ond tro, fra herskapshusets dype tristhet til Mathias selv.

De to hovedpersonene lot seg imidlertid gå, alle klar over at de unnslipper en redsel i noen timer og kaster seg tilbake i en annen situasjon som vil være en varsler om ulykkelighet. Hvordan si det for å endre sin desperate tilstand må man alltid være villig til å ta risiko, uansett hva det koster. Leonora er tross alt en motvillig optimist (mens partneren hennes er en deprimert pessimist), som argumenterer for at vi må møte frykten vår for ikke lenger å bli skremt av det som er rundt oss.

Alice i skrekklandet

Kadaver - Cinematographe.itHeralds film lever derfor på forslag og små intuisjoner, fordypet i sannheten i et hav av kultiverte sitater som frarøver filmen – åpenbart – originalitet. Ser på Kadaver kommer først i tankene Deli (1991)e 2022: de overlevende (1973). Og naturlig nok, Alice i Eventyrlandi øyeblikket da den lille jenta går seg vill i slottets vendinger og En desperat jakt starter på foreldrene som vil konfrontere dem med forskjellige forferdelige sannheter som de ikke var klar over.. Det er synd at deres forbauselse knapt tilsvarer vår, når de fleste vendingene er kjente og lett forutsigbare.

Mer enn for sine proto-filosofiske budskap («Hva gjør oss til mennesker?» Kjærlighet? Håp? Nederlaget?»), Kadaver vinner innsatsen for sin estetiske og visuelle komponent: arbeidet med fargene – hvitt som symboliserer katarsis, rød undertrykkelse, grønt bedrag – er attraktivt og stimulerende, det samme er vekslingen av mørke skyggeområder og lysende åpninger på lyset for å representere blyet. mot livet snarere enn mot den forestående døden. En film der styrken i bildene og raffinementet i atmosfæren seier.derfor ikke helt støttet av et plott som lever opp til de første forventningene.

Styring – 3

Scenario – 2

Fotografering – 4